Vitamín K je velmi důležitým vitamínem, jež se podílí na velmi důležitých procesech. Tou nejdůležitější funkcí  je nejspíše podíl na hemokoagulaci (srážení krve). Vitamín K se podílí nejen na výrobě hemokoagulačních faktorů, ale také i na jejich aktivaci v případě potřeby. Kromě toho se vitamín K podílí ve střevech na tvorbě bakterií potřebných ke správnému vnitřnímu prostředí a trávení. Vitamín K se také podílí i na správné kostní výstavbě.

Vitamín K je prostě důležitý, jenomže ve spojitosti s užíváním Warfarinu, jeho působení v lidskémorganisu není zrovna optimální.

Léčba Warfarinem

Warfarinem se léčí stavy, které ohrožuje zvýšená tvorba trombů. Může jít o trombózy, plicní embolie a jiné náhle vzniklé uzávěry v cévním řečišti. Princip účinku Warfarinu je založený na blokování vitamínu K v organismu. Konzumace potravin s vysokým obsahem vitamínu K není zrovna nejlepší. Faktem ale také je, že vhodné není ani jeho výlučná eliminace z jídelníčku. Vitamín K je pro tělo důležitý i ze zcela jiných důvodů. Pravdou také je, že lépe než vitamín K zcela vyloučit, tak jej jíst ve vyvážené míře. Pokud jíte potraviny bohaté na vitamín K často a ve velké míře, měli byste také mnohem častěji provádět kontrolu Quickova testu.

Potraviny s vysokým obsahem vitamínu K

  • Listová zelenina, do níž patří brokolice (POZOR, ve vařené je ho víc), kapusta, růžičková kapusta, zelí a hlávkový salát
  • Vojtěška
  • Špenát
  • Květák
  • Čekanka
  • Listy pampelišky
  • Rukola
  • Pažitka
  • Naklíčená pšenice
  • Polníček
  • Petrželová nať
  • Kopr
  • Řeřicha
  • Kysané zelí
  • Zelený čaj
  • Bylinné čaje
  • Luštěniny (nejvíc zelený hrášek)
  • Játra (býčí)
  • Drůbež
  • Telecí maso
  • Jogurty
  • Sýr
  • Šípek
  • Celer lodyha
  • Fenykl
  • Sója a sójová mouka, sójový olej
  • Olivový olej
  • Chaluhy
  • Kuřecí srdce
  • Kopřivové listy
  • Pomeranč
  • Hovězí maso
  • Jarní cibulka
  • Máta
  • Majonéza
  • Sušené švestky
  • Mungo
  • Mango
  • Kiwi
  • ostružiny

Také byste měli vědět, že obsah vitamínu K v jednotlivých potravinách není pokaždé stejná. Bylo například zjištěno, že v kyselém zelí se vitamín K nachází v rozptylu od 62 do 1540 μg/100 g. Nutno říct, že to je tedy ohromný rozdíl.

Vitamín K v potravě může pomoci i warfarizovaným

V případě hrozícího se předávkování můžete jednorázově dávku  500–1000 μg vitamínu K. Může to být přitom v jídle, tak i v kapkách (jako Kanavit). Reakce je poměrně rychlá. Pozitivní odezva je vidět do 24 hodin.

Co tedy jíst?

Vepřové maso a ryby, mléko a mléčné výrobky (kromě jogurtů), bílky bez omezení, žloutky jeden denně, řepkový a slunečnicový olej, máslo, ovoce neomezeně (kromě těch výše uvedených druhů), bylinné čaje výjimečně, ovocný a černý čaj, alkohol ano, ale jen 0,5 l piva, 2dcl vína nebo 0,5 dcl destilátu). Pozor, při pití většího množství alkoholu vzrůstá riziko nebezpečného krvácení.

Další články z rubriky

Štítky: , , ,

Tvůj komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>